Followers

Saturday, February 20, 2010

Dengarlah suara kami...

Pagi tadi....jam 9.30 pagi , aku dan hubby menghadiri majlis dialog bersama MPS. Biasanya aku tak terpanggil nak menyibuk diri majlis macam ni. Tapi kali ni, aku mesti pergi.....apa tidaknya, keselesaan penduduk sekitar taman perumahan termasuklah aku akan tergugat. Aaahh...... hypermarket Econsave nak dibina di laluan masuk ke kawasan perumahan ni.

Aku luahkan pendapat aku dalam sesi dialog ni. Biasa la...cikgi sebelum buka mulut, dia akan kumpul fakta secukupnya. Aku mengambil peluang mengutarakan beberapa fakta kepada pengerusi majlis iaitu YB DUN Rawang. Selepas memperkenalkan diri, aku mengemukakan lima isu dari sudut pandangan mata seorang guru.... yang mesti diambilkira oleh MPS dan pemaju Econsave. Aku tengok YB mencatat apa yang aku ketengahkan.

Isu pertama : Density of population di lokasi pembinaan mesti diambil kira.
Isu ke 2 : Pendekatan 3K dalam komuniti (Keselamatan, Kebersihan, Kesihatan)
Isu ke 3 : Impak sosial kepada penduduk - alamak kesesakan jalan raya bakal
maksimum......Ada dua buah sekolah berhampiran tapak binaan. Bayangkan waktu
petang. Pasti sesak kat situ. Aduhai....tension!!! huh...kesan psikologi tuuuu....boleh
jejaskan kesihatan mantel tau jika tak diurus..... Bukan semua orang tahu mengurus
stress ma.... Sekarang ni pun aku ke sekolah jam 6.30 pagi.
Isu ke 4 : Tak de jalan alternatif di sediakan oleh MPS atau Econsave dalam master plan.
Isu ke 5 : Tak sampai 2 km dari tapak cadangan pembinaan Econsave dah tersergam TESCO
yang baru je sebulan beroperasi. Dia orang ni betul-betul tak fikir keselesaan rakyat.
Hai...Nabil...u ajar la mereka ni berfikir......

Tak sangka la pula, abis si cikgu ni bercakap hadirin bertepuk tangan. Tau ngape....KAMI BANGKANG PEMBINAAN ECONSAVE di lokasi yang dicadangkan. Tapi kita ni orang kecil....sekadar berdialog je agaknya. Kelulusan pembinaan telah dikeluarkan oleh pihak MPS.

Aku berharap sesi dialog pagi tadi diambil kira supaya pihak MPS dan pemaju menyediakan pelebaran jalan masuk yang bersesuaian dan jalan alternatif untuk penduduk supaya kami tak tension dengan kesesakan jalan raya setiap hari. Entahlah ya ... tadi aku sempat tengok 'master plan' nya tak de tu semua. Yang ada hanya sekadar melebarkan jalan masuk yang tak berapa kaki je. Hai kawan-kawan!! .... pencen aku nak balik kampung la.... tenang kepala... duit ada pergi melancong sana sini atau pergi umrah atau haji lagi...

2 comments:

  1. Cikgu bolehlah pencen balik kampung! saya dah tak ade kampung!!! semoga suara kecil rakyat didengar oleh orang2 besar....

    ReplyDelete
  2. Terima kasih cikgu Sonata. Balik kampung duduk umah kampung je la.

    ReplyDelete