Followers

Thursday, March 24, 2011

Kecemerlangan Bukannya Kebetulan

Tahniah!
Tahniah!
Tahniah!....kuungkapkan 3 kali penghargaan buat murid-muridku yang mencipta kejayaan cemerlang dalam SPM 2010. Penat lelah dan pengorbanan masa tidurmu, masa rehatmu dan masa bermainmu telah berbayar dengan kejayaan. Itulah yang dikatakan 'Kecemerlangan Bukannya Kebetulan'
.
Kepada murid-muridku yang prestasi hanya ala kadar saja, tanyalah dirimu, soallah dirimu, persalahkan dirimu dahulu kerana apabila menunjuk sesuatu, empat daripada jarimu menghala kepadamu.
Gurumu yang bersalah?...mungkin ya, mungkin tidak!! Bondamu yang bersalah? Oh...tidak! tidak! tidak!. Ayahandamu yang bersalah? Em...juga tidak!!!!...habis siapa yang bersalah atas kegagalanmu itu? Sekolah?...Fikirkan betul-betul!!! Setahun berapa hari saja kehadiranmu? Siapkah kerja sekolahmu?....Maaf kerana banyak sangat soalan cikgu. Namun pada cikgu masih ada ruang dan waktu untuk membetulkan keadaan. Kamu baru berumur 18 tahun, peluang dan pilihan banyak di luar sana untuk dipilih. Pilihan adalah tanggungjawabmu wahai anak didiku.Jika kau keliru dan tidak pasti....datanglah, datanglah kepangkuan cikgu, banyak tangan yang sedia membantu.
Salam dan ingatan kasih dari gurumu...pn nor.

No comments:

Post a Comment